Pro pojištěnce
18. 04. 2016

Patero rad, jak poznat dobrého lékaře

Internet je plný nejrůznějších návodů, jak zjistit, kdo je dobrý lékař. Řada z těch informací však neplatí. Například fakt, že má lékař plnou čekárnu, ještě neznamená, že je dobrý a lidé se k němu jen hrnou. Může to znamenat také to, že si neumí dobře zorganizovat čas nebo že jste z regionu, kde je lékařů nedostatek a tak jsou přetíženi velkým počtem pacientů. Přesto však signály, jak se zorientovat a jak si dobře vybrat, existují. Zde je pětice rad, čím se řídit, aby pacient eliminoval možnost, že se dostane do rukou lékaře, jenž mu nebude vyhovovat nebo zanedbá vážný problém.

Hned zpočátku je důležité říct, že každý má právo na právo na volbu smluvního poskytovatele péče, tedy něco jako spádovost již dávno neexistuje. Pacient si smí vybrat lékaře třeba z vedlejšího okresu, pokud k tomu v místě bydliště nemá důvěru. A lékař také nikoho nesmí odmítnout s poukazem "že bere jen místní, spádové obyvatele". Lékař smí pojištěnce odmítnout jen ze zákonných důvodů a tou je překročená kapacita. Žádné věty typu "bereme jen příbuzné již registrovaných" neplatí. Jakou má lékař kapacitu, a zda ještě může přibírat, si snadno ověříte dotazem u své zdravotní pojišťovny.

Pokud ve vašem okolí není žádný lékař, který by z kapacitních důvodů přibíral nové pacienty, je povinností pacientovy zdravotní pojišťovny mu lékaře zajistit. 

A teď už první a základní otázky, jaké si klást u výběru lékaře. 

1. Je smluvním partnerem mé pojišťovny?

Klíčová otázka, protože pokud není, počítejte s tím, že může být lékař sebelepší, ale každá návštěva vás vyjde na stovky až tisíce korun. Jen banální vyšetření krve přijde na 650 korun. Speciálně u zubaře je to velmi důležitý faktor, zda má smlouvu s vaší pojišťovnou, protože pokud ne, bude vás i běžné ošetření chrupu stát klidně pět tisíc a více.

2. Chce peníze za registraci?

Lékaři nesmějí za registraci chtít žádné peníze ani sponzorské dary, jako se to často děje ve velkých městech především u gynekologů. Pokud tomu tak je, rychle pryč a nejlépe takového lékaře oznámit pojišťovně. Většina věcí je totiž hrazených ze zdravotního pojištění. A na ty ostatní musí mít lékaři viditelně vyvěšený ceník nehrazených výkonů. Což jsou různé potvrzení k řidičáku, na tábory, ale třeba interrupce u gynekologa. A mimochodem: lékař má povinnost vám za inkasované peníze vystavit účtenku. Což leckde funguje, ale třeba u zubaře se s tím setkává stále ještě jen malé procento pacientů. 

3. Komunikuje s vámi lékař?  

Měl by znát vaši rodinnou anamnézu, pokládat doplňující otázky, sám pacienta upozornit na to, že se blíží termín preventivní prohlídky nebo přeočkování, či informuje od doplatcích na léky a vysvětluje, proč zvolil zrovna danou léčbu nebo výkon. A taky se nebojí pacientovi říct nepříjemné pravdy - že třeba jeho zdravotní potíže způsobila jeho obezita. A podat mu pomocnou ruku, kontakty na odborná pracoviště, aby se s nezdravými návyky vypořádal. S dobrou komunikací navíc souvisí i zákonná povinnost lékaře: je povinen pacienta poučit o možných alternativách léčby. Ne všichni lékaři to dělají, ať už ze zvyku,že jsou na daný problém zvyklí nabízet jeden typ léčby, nebo kvůli svým regulacím. Pokud by si totiž pacient vybral jiný, dražší typ léčby lékaři to může nemile zasáhnout do jeho limitů a smluv s pojišťovnou. Jenže alternativní metoda léčby může být pro pacienta šetrnější, takže se vyplatí se zajímat o to, zda existují ještě nějaké jiné možnosti.

4. Respektuje vaše rozhodnutí? 

Když je nutné odeslat pacienta do nemocnice, nebo k jinému specialistovi, pak obvykle lékaři spolupracují ze zvyku s nějakým svým pracovištěm, k němuž ovšem pacient nemusí mít důvěru nebo s ním může mít špatné zkušenosti. Dobrý lékař respektuje váš výběr, navrhne víc variant. Je důležité se o to zajímat mimo jiné i kvůli čekacím dobám. To proto, že pracoviště, kam je lékař zvyklý odesílat pacienty, může být přetížené a i na pouhý ultrazvuk tu budete čekat třeba dva měsíce. Zato jiné zdravotnické zařízení vás může být schopné přijmout do dvou týdnů. A dobrý lékař se neurazí ani když jdete požádat o tzv. second opinion, tedy druhý názor na jím navrženou léčbu některého z jeho kolegů. Na to má ostatně každý pacient ze zákona právo.

5. Pozval si vás lékař ze zdravotnického zařízení do své soukromé ordinace?

Pak pozor: to není známka toho, že by měl takovou péči o vaše zdraví. Spíš jde o nemilou, ale rozšířenou praxi, která v konečném důsledku "tuneluje" veřejné peníze ve zdravotnictví. Lékaři obvykle nechávají drahé zákroky pacientovi udělat nemocnicí a pak si to, co je u pacienta v rámci léčby finančně lukrativní, ponechávají do svých soukromých ordinací. Občas také tito lékaři očekávají ještě od pacienta peníze navíc za to, že jim ve "své" mateřské nemocnici zařídí nějaký zákrok či vyšetření takzvaně přednostně. Jde o praxi kritizovanou jak zdravotními pojišťovnami, tak nemocnicemi, která zbytečně ubírá peníze určené na zdravotní péči.

Dobrý lékař se hledá zkrátka těžce, když připočítáme, že si s pacientem musí navíc sednout lidsky. Příklad z největšího pracoviště v zemi na léčbu onkologických chorob: pracuje tu sice vynikající lékař, ale ženy od něj utíkají s pláčem, protože se jim zdá jeho jednání hrubé a arogantní. A přitom patří profesně k nejrespektovanějším a nejlepším odborníkům v zemi.

Pomůže proto ještě poptat se na zkušenosti známých, sousedů a nejlépe jiných lékařů, protože ti o sobě zpravidla vědí, ke komu by se nechali jít léčit. A že by to často nebyl jejich nejlepší kamarád, ale třeba nerudný kolega, který je ovšem výborný profesionál. Co naopak nepomůže? Hledat rady na internetu. Reklamu si tady dnes může zaplatit kdekdo a nejrůznější žebříčky "nejlepších" lékařů či webové stránky s pozitivními hodnoceními také.

Platforma zdravotních pojištěnců

Platforma zdravotních pojištěnců
Platforma zdravotních pojištěnců ČR, z.ú. je nestátní, nezisková organizace zaměřená na ochranu zájmů pacientů a pojištěnců v českém zdravotnictví.